Narrow your search

Library

FOD/SPF PO (4)

UAntwerpen (4)

UCLL (4)

UGent (4)

UHasselt (4)

VIVES (4)

AP (3)

Arteveldehogeschool (3)

Hogeschool Gent (3)

KBR (3)

More...

Resource type

book (4)


Language

Dutch (4)


Year
From To Submit

2006 (1)

2005 (1)

2003 (2)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Volwaardig evenwaardig : het formeel erkennen van eerder verworven competenties : een empirisch onderbouwd EVC-model voor verkorte opleidingstrajecten initiële lerarenopleiding lager onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9033456664 Year: 2005 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het denken over levenslang en levensbreed leren is de laatste jaren in Europa in een stroomversnelling geraakt. De gedachte dat je op allerlei momenten en plaatsen ervaringen opdoet en leert, wordt stilaan algemeen aanvaard. Dit denken over competenties is echter een fundamentele breuk met de idee dat de school de enige plaats is waar men leert en dat het geleerde in diploma's wordt vastgelegd. EVC of de erkenning van eerder verworven competenties wil de kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes van mensen, waar en op wat voor manier dan ook verworven, formeel erkennen en waarderen met diploma's, bekwaamheidsbewijzen en certificaten. Het erkennen van competenties is geen nieuw fenomeen. In het bedrijfsleven en HRM-middens bestaan deze praktijken al lang met als doel zicht te krijgen op het potentieel dat de eigen werknemers of kandidaat-werknemers in huis hebben, maar zonder certificeren of civiel effect. Sinds de jaren '90 stelden steeds meer lidstaten van de Europese Unie procedures en richtlijnen op voor het erkennen van buiten het formeel onderwijs verworven competenties. Dit bood mensen de kans hun verworven competenties te valoriseren op de arbeids- en opleidingsmarkt. In Vlaanderen is EVC een betrekkelijk nieuw fenomeen. Met de recente decreten betreffende de titel van beroepsbekwaamheid en de flexibilisering van het hoger onderwijs krijgt EVC een wettelijk kader en staat onder andere het hoger onderwijs voor de uitdaging dit uit te werken, te implementeren en toe te passen. De Katholieke Hogeschool Leuven heeft al een EVC-procedure en een aangepast assessmentinstrumentarium ontwikkeld en met succes toegepast op een groep kandidaat-studenten 2003-2004. Deze ervaring leidde tot een praktische handleiding voor iedereen die betrokken is bij het uitbouwen van flexibele en gepersonaliseerde leertrajecten vertrekkend van de kennis, vaardigheden en attitudes van de kandidaten.

Keywords

EVC --- EVC. --- Lerarenopleiding --- Hoger onderwijs. --- Vlaanderen. --- elementary education --- Teaching --- educating --- lerarenopleiding --- Higher education --- Psychology --- assessments (onderwijs) --- competenties --- Adult education. Lifelong learning --- Flanders --- Volwasseneneducatie. Permanente vorming --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- Vlaanderen --- #PBIB:+110.71 --- Connaissances générales Algemene kennis --- Formation Opleiding --- Formation continuée Permanente opleiding --- Parascolaire Opleiding buiten schoolverband --- Société de l'information Kennismaatschappij --- #KVHB:Competentiegericht onderwijs --- #KVHB:Lerarenopleiding --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- hoger onderwijs --- levenslang leren --- onderwijsvernieuwing --- 472.7 --- competentiegericht leren --- leraren lager onderwijs --- lerarenopleidingen --- 450.7 --- 489.32 --- 489.4 --- EVC (elders verworven competenties) --- EVC Eerder verworven competenties --- Hoger onderwijs --- Studietrajectbegeleiding --- EVC (Eerder Verworven Competenties) --- Levenslang leren --- 472.7 ) De onderwijzer en zijn opleiding --- competentie (ler) --- eerder verworven competenties --- lager onderwijs --- leraren --- lerarenopleiding (ler) --- opleidingstraject --- Competenties; onderwijs --- Hoger onderwijs; Vlaanderen --- competentie --- competentiemeting --- E05035.jpg --- Eerder verworven competenties --- Leraren ; basisonderwijs ; opleidingen --- Leraren: opleidingen: Vlaanderen --- Onderwijs : Didactiek : Hoger onderwijs : Algemeen --- de onderwijzer en zijn opleiding --- Opleiding en bijscholing --- België --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- Leraren lager onderwijs --- Lager onderwijs --- Leren --- Competentiegericht onderwijs --- Competenties --- 450.2 --- 780 Hoger onderwijs --- Leraar lager onderwijs --- Elders verworven competenties --- Emigratie


Book
Een leraar van klasse : een goede docent worden en blijven
Authors: ---
ISBN: 9789024417421 9024417422 Year: 2006 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een leraar van klasse biedt leraren in het voortgezet onderwijs steun bij hun dagelijks werk. De auteurs vertalen een schat aan onderwijskundige, didactische en pedagogische kennis naar de concrete onderwijspraktijk. Het boek biedt inspiratie voor allerlei onderwijscontexten, van traditionele scholen tot scholen die volop met vernieuwingen bezig zijn. 

Drie hoofdthema's in het boek zijn: didactiek, orde houden en de relatie van de leraar met de klas. Een vierde hoofdthema is de voortgaande professionele ontwikkeling van docenten in de beroepspraktijk. 
De auteurs ontwikkelen een visie op onderwijs waarbij de leerlingen geleidelijk steeds meer verantwoordelijkheid leren dragen voor hun leerproces en het leerresultaat. Ze laten met veel voorbeelden zien hoe leraren dat voor elkaar kunnen krijgen.



Book
Voor- en vroegschoolse educatie
Author:
ISBN: 9065010947 Year: 2003 Publisher: Alphen aan den Rijn : Kluwer,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Lerarenopleiding --- Algemeen. --- Naslagwerken. --- Teaching --- Educational psychology --- Sociology of education --- Initial didactic situation --- Teaching aids --- Didactics of Dutch --- School management --- Didactic evaluation --- Didactics --- Kindergarten --- Netherlands --- Technical, artistic and vocational education --- 371 <03> --- #A0105A --- #A9901A --- 720 Onderwijs --- Formation (entreprises) Vorming (bedrijven) --- #KVHB:Onderwijs --- 450 --- Basisonderwijs --- Bedrijfsopleiding --- Beroepsopleidingen --- Hoger onderwijs --- Nederland --- Onderwijs --- Onderwijsbegeleiding --- Onderwijskunde --- Secundair onderwijs --- Universitair onderwijs --- Documentatiemap --- evaluatie --- kwaliteitszorg --- leerlingen --- leren --- onderwijs --- onderwijsmiddelen --- onderwijsverandering --- onderwijzen --- schoolorganisatie --- 371 <03> Onderwijs. Schoolwezen--Naslagwerken. Referentiewerken --- Onderwijs. Schoolwezen--Naslagwerken. Referentiewerken --- Onderwijs; algemeen --- (zie ook: teleonderwijs) --- Contains audio-visual material --- #gsdbP --- Academic collection --- #A0006A --- 700 Pedagogie --- Apprentissage Leerproces --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Studiebegeleiding --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- Enseignement Onderwijs --- #A0203A --- 098 Bedrijfskunde --- Qualité Kwaliteitszorg --- #A0010A --- 741 Schoolorganisatie --- Organisation scolaire Schoolinrichting --- #PBIB:2004.1 --- #KVHB:Nederlands voor anderstaligen --- #KVHB:Tweetaligheid --- Cours de langue (néerlandais) Taalcursus (Nederlands) --- Langue néerlandaise Nederlandse taal --- #PBIB:1999.2 --- 742 Scholieren en studenten --- #KVHB:ICT --- Multimédia Multimedia --- Matériel didactique Leermiddelen --- Jeux Spelen --- #A0107A --- Autonomie --- Deregulering --- Leerprocessen --- Maatschappij --- Onderwijsbeleid --- Onderwijssociologie --- Studieresultaten --- Vlaanderen --- #PBIB:2003.1 --- #KVHB:Didactiek --- Enseignants Leerkrachten --- #PBIB:2000.2 --- Didactique Didactiek --- Méthodes d'enseignement Onderwijsmethoden --- #PBIB:2000.1 --- #A0201A --- Onderwijsorganisatie --- Lager onderwijs --- Bedrijfsopleidingen --- #A0103A --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- Evaluation Evaluatie --- #PBIB:2003.3 --- #KVHB:Lager onderwijs --- #KVHB:Kleuteronderwijs --- #KVHB:Kinderopvang --- #KVHB:Beroepsonderwijs --- Pays-Bas Nederland --- Academisch onderwijs --- Beroepsopleiding --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Literatuur


Book
Anders evalueren :assessment in de onderwijspraktijk
Authors: --- --- ---
ISBN: 9020953486 Year: 2003 Publisher: Heverlee LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het onderwijs staat meer en meer de totale persoonlijkheidsontwikkeling centraal en niet alleen de louter cognitieve aspecten. Naast kennis verwerven moeten leerlingen/studenten ook kennis kunnen toepassen, leren samenwerken, leren nadenken, leren de eigen oplossingsstrategieën verwoorden, ... Dit houdt in dat de evaluatie van de leerlingen/studenten ook niet meer kan worden beperkt tot het toetsen van de gereproduceerde kennis. Er moet worden overgestapt van een toetscultuur naar een assessmentcultuur, waarin ook de metacognitieve, de sociale en de dynamisch-affectieve vaardigheden worden geëvalueerd. In dit handboek wordt aangegeven hoe je kan beginnen aan assessment, welke evaluatie- methode(n) het meestgeschikt is (zijn) voor jouw onderwijsbehoeften en visie en hoe je na het evalueren feedback geeft en rapporteert aan derden (ouders, ...). Het is vooral een praktische handleiding, met weinig theoretische concepten maar des te meer concrete richtlijnen, werkschema's, verduidelijkende voorbeelden en modellen van werk- bladen. Het handboek is vooral bedoeld voor leerkrachten in het basis-, secundair en hoger onderwijs en voor leraren in opleiding. Het biedt ook interessante informatie en inzichten aan directies, pedagogische begeleiders, opleidingsverantwoordelijken (ook buiten het reguliere onderwijs), beleidsinstanties, e.d.

Keywords

Evaluatietechnieken --- Onderwijskunde. --- Assessment; hoger onderwijs. --- Evaluatie: onderwijs. --- Evalueren. --- Onderwijs. --- Hoger onderwijs. --- Secondary education --- evaluatie (onderwijs) --- Primary education --- Didactic evaluation --- onderwijspraktijk --- assessments (onderwijs) --- Belgium --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Assessment-center-methode --- 371.3 --- #SBIB:316.334.1O440 --- #SBIB:37H0 --- Academic collection --- Assessment Assessment --- Evaluation Evaluatie --- Evaluation de la formation Training evaluation --- Feedback Feedback --- Formation Opleiding --- #KVHB:Evaluatie --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 37.02 --- Onderwijs ; evaluatie ; assessment --- assessment --- evalueren --- portfolio's --- toetsen --- 454.4 --- evaluatie --- onderwijs --- 450.6 --- Authentieke assessment --- Co-assessment --- Evalueren --- Feedback --- Overall-toetsen --- Peer assessment --- Portfolio's --- Self-assessment --- Vaardighedenassessment --- didactiek --- 474.4 --- 484.4 --- 489.54 --- Assessment --- Basisonderwijs --- Evaluatie (Beoordeling) --- Evaluatie --- Hoger onderwijs --- Onderwijs --- Oudercontacten --- Ouders --- Peer tutoring --- Portfolio --- Rapporteren --- Secundair onderwijs --- Vaardigheden --- 454.4 ) Evaluatie --- Assessments --- authentieke assessment --- co-asessment --- feedback --- overall-toetsen --- peer assessment --- rapporteren --- self-assessment --- vaardighedenasssessment --- 371.26 --- Evaluaties --- assessment centers --- competenties --- onderwijs, evaluatie --- onderwijsmethoden --- Competenties; onderwijs --- Onderwijsevaluatie --- Onderwijsstrategieën --- 032284.jpg --- Chronische patiënten --- evaluatie van leerlingen --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Pedagogie --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Resultaten en selectie --- Examens --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: teleonderwijs) --- 658.33 --- 371.21 --- 371 --- Didactische evaluatie --- Lager onderwijs --- België --- Onderwijsmethoden --- Onderwijsstructuur --- Persoonlijkheid --- Sociale psychologie --- Examineren --- Kwaliteit --- Didactiek --- 371.39 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Onderwijsmethode --- Psychologie --- Volwassene --- Kwaliteit (proceskenmerk)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by